Brugercentreret Design indebærer hensyn til WebDesign, ServiceDesign & Skærmopløsninger

Statcount har beregnet de forskellige skærmopløsninger set i forhold til anvendelse af bl.a. gdgets, mobiltelefoner, tablets og f.eks. de mange nye iMAC der er kommet i market… Konkurrenceparametre på mobiler enheder syntesat være styret af Apple der leverer en 27″ iMAC med hele 2560×1440 (mit valg) og de nye Iphones og iPads som har generelt højere opløsning.

Som følge af teknologiske landvinder som bl.a. Apple bruger i sin markedsføring må det forventes at vi som stationær PC, Notebook, Ipad, Smartphone markedet kan forvente opløsninger med fordoblinger indenfor de nærmeste måneder. Dette betyder at vi dermed formentligt vil se at statcounter tallene ændrer sig over en periode med langt højere opløsninger som den foretrukne som oprindeligt var 1024×768, men denne kun benyttes af 18% af alle brugere i hele verden.

Servicedesign vinder frem

I dag, er der jf. statcounter, en standard på 1366×768 som er verdens mest anvendte. Dette stiler store udfordringer til eksisterende applikationer, webudvikling og kommende produkter, fordi du som udvikler skal tænke mere bredtspektret og samtidigt skal rumme de nye standarder indenfor flash/html5 og Java samt kompatibiliteterne til de forskellige browsere.

Statcounter oplyser, at for 3 år siden var 1024 x 768 repræsenteret blandt 41 % af kunderne mod kun 18 % i 2012. Omvendt skete der en forrykning på 1366 x 768 fra 0,6 % til 19 % i samme periode. På 3. pladsen ser vi nu 1280×800 med 13% verdens andel. De øvrige tal for DK kan du se på FDIM, men de er nogenlunde overens med USA markedet, selvom Danmark har en højere penetration af nyeste gadgets såsom IPAD2 m.v.

Brugercentreret Design med ServiceDesign giver nye muligheder

En løsning som integrerer elementerne:

  • ServiceDesign (håndterer alle hensyn)
  • Brugercentreret Design (håndtere hovedkernen du henvender dig til)
  • Psykologisk Design (giver dig en entydige løsninger for størstedelen af dit publim)
  • SEO Design (sikrer dig de bedste placeringer)
  • Popularitetsforbedrende tiltag (giver de bedste placeringer i søgemaskinerne)

er således at foretrække, men det er svært at finde en leverandør som håndterer alle disse dicipliner på en gang.

Servicedesigner Per Mikkelsen udtaler:

“hvis man ikke har service og design i sin løsning udtrykt ved en uddannet servicedesigner, så er der stor risiko for, at dine løsninger hverken overholder standarder eller får optimale placeringer i søgemaskinerne. Og hvad værre er, at når kunden besøger dit website eller applikation, så er det sikkert at brugeren ALDRIG vender tilbage (jf. flere internationale undersøgelser) fordi, at brugeren bekræfter sine ubevidste valg og ikke begår samme fejl flere gange.”

Per Mikkelsen forsætter: “Men et Brugercenteret Design opnår du med hjælp fra en Servicedesigner, et Servicedesign, som indeholder:

  • Tilpasning til alle platforme fra Smartphone, til Ipads og store iMacs
  • Tilpasning til alle browsertyper som f.eks. Chrome, Firefox, Explorer, Opera og Safari.
  • Certificering til internationale standarder indenfor programmeringssprog som .NET, Java, Ruby, PHP m.v.
  • Certificering af standarderne til korrekt webdesign for HTML5, HTML samt korrekt validering af CSS m.v.
hvis man medtager disse elementer, er man sikret både korrekt validering uden en masse fejl samt de bedste muligheder for, at dine kunder kan li, det de ser.

Med venlig hilsen
Per Mikkelsen, ServiceDesigner med stort :-D.

Scroll to Top